Systém duálneho vzdelávania si na Slovensku ešte nezískal zaslúžený záujem zo strany školstva, ani žiakov a ich rodičov. Je to veľká škoda, pretože v mnohých krajinách EÚ, kde je kombinovaná forma štúdia rozšírenejšia, dosahuje vynikajúce výsledky. Vo všeobecnosti majú štáty s možnosťou duálneho vzdelávania nižšiu celkovú mieru nezamestnanosti, vďaka plynulému prechodu mladých medzi školou a zamestnaním.
Systém duálneho vzdelávania spočíva v tom, že sa žiaci popri štúdiu v škole, zúčastňujú aj na pracovnom procese vo firme. Cieľom kombinovanej formy štúdia je, aby študenti získali pracovné návyky, schopnosť hospodáriť s financiami a mali reálnu predstavu o živote z pohľadu práce ešte počas strednej školy. Absolventi duálneho vzdelávania majú vyššiu mieru samostatnosti a rozvinuté kritické myslenie, čo im dáva konkurenčnú výhodu pred svojimi rovesníkmi zo škôl so všeobecným zameraním. Toto riešenie poskytuje win-win-win situáciu pre žiakov, rodičov aj spoločnosti, ktoré sa do duálneho vzdelávania zapoja.
Výhodný nielen pre technické smery
Napríklad aj reťazec drogérii dm sa podieľa na výchove a vzdelávaní mladých ľudí v odbore obchodný pracovník a pracovník marketingu od roku 2012. Po schválení zákona u duálnom vzdelávaní na Slovensku sa dm do systému úspešne zapojila. Ako súčasť SAMO (Slovenská aliancia moderného obchodu) sa snaží neustále vylepšovať a skvalitňovať služby svojim zákazníkom. V prieskume sa zistilo, že až 85% ľudí z 500 opýtaných sa pri nakupovaní už stretlo s nekvalifikovaným personálom. Aj to je jedným z dôvodov, prečo dm duálnu formu vzdelávania podporujú a sami si vychovávajú svojich spolupracovníkov. „Časy sa zmenili, dnes musí byť na väčšine miest špecialista. Práca v drogérii nie je pre každého. Potvrdzujú nám to aj výstupy z mystery shoppingu,“ vysvetľuje Jana Hornáková, manažérka rozvoja organizácie a odborného vzdelávania dm drogerie markt. Fungujúci duálny systém má totiž preukázateľný pozitívny vplyv na pracovnú silu v danom sektore. „Študentov vzdelávame v oblasti marketingu a obchodu, tovaroznalectva, tvorby vízií, stratégií, cieľov a ich aplikácie v praxi. Učia sa plánovať, orientovať sa v organizácii práce na pracovisku a tiež to, ako sa vedie tím ľudí, ako sa s ním komunikuje, či ako sa hodnotí,“ dopĺňa Mgr. Jana Hornáková.
Podmienky spolupráce
Žiaci sa zúčastňujú workshopov o bylinkách, bio-kozmetike a zdravej výžive. Tvoria si herbár, učia sa o výrobe krémov a mydiel, tvoria videoblogy. Počas štúdia prezentujú svoje projekty a vzdelávajú sa vo filiálkových procesoch dm. Súčasťou štúdia je aj e-learningová forma vzdelávania zameraná na odborné poradenstvo v drogéristickom sortimente. „So spoluprácou so strednými odbornými školami máme už niekoľkoročné skúsenosti, preto dnes vieme, čo a ako robiť a čo nerobiť. Počas praktického vyučovania pristupujeme ku každému žiakovi individuálne, aby sa naučil efektívne využívať svoj čas i financie a získal jasnú predstavu o tom, čo ho čaká po ukončení školy.” vysvetľuje formu výučby Jana Hornáková. Žiakov majú na starosti zamestnanci, ktorí absolvovali okrem zážitkového vzdelávania i odborné workshopy, zamerané na prácu s mladými ľuďmi. Po úspešnom ukončení štúdia maturitnou skúškou žiaci získajú úplne stredné odborné vzdelanie, t.j. maturitné vysvedčenie a výučný list, a ako obchodní pracovníci sa stanú riadnymi spolupracovníkmi spoločnosti. Svoju prvú pracovnú ponuku majú v dm garantovanú. Okrem toho už počas štúdia dostávajú “plat” za odpracované hodiny – štipendium a gastrolístky v hodnote až do 260 eur mesačne a preplatenie nákladov na internát, dopravu a stravovanie vo výške 80 eur. To má nespornú výhodu nielen pre finančnú gramotnosť stredoškolákov, ale pre ich rodičov, ktorí ušetria na “vreckovom”.
Prospešné aj z pohľadu psychológa
„Duálne vzdelávanie má veľkú výhodou v tom, že si študent priamo zažije prax. Zažije ju v realite – vo firme, v podniku, kde naozaj zistí, čo všetko bude potrebovať a ako to funguje. Preto si aj myslím, že model duálneho vzdelávania je dobrý pre samotné deti, pretože uvidia ako to v realite funguje,” vyjadril svoj pozitívny postoj školský psychológ Michal Hacaj. Zaujímalo nás, či majú rodičia nechať deťom v rozhodovaní o voľbe duálnej formy štúdia voľnú ruku. „Sú prípady, kedy sa deti rozhodnú správne na základe vlastného pocitu – „toto by ma bavilo a toto chcem robiť a idem to vyskúšať“. Ak to teda dieťa v danom momente baví a chce to naozaj vyskúšať, nebránil by som tomu žiakovi v rozhodnutí.” Aj keď je toto rozhodnutie na konci základnej školy nesmierne dôležité, neovplyvňuje napríklad rozhodnutie, či dieťa bude pokračovať na vysokej škole. Aj napriek istej práci v sieti dm, sa absolvent kombinovanej formy štúdia môže rozhodnúť ísť radšej študovať, prípadne nastúpiť do práce, v ktorej má dlhoročné skúsenosti a skombinovať to s externou formou štúdia na vysokej škole. Možností je neúrekom, no moderné duálne štúdium ponúka vedomosti a praktické skúsenosti v jednom, čo rozhodne stojí.
Pozrite si kreatívne video, ktoré žiaci duálneho vzdelávania vytvorili spolu s youtuberom Edynom:
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=mI3LYf7DkZw