Čo sa bŕzd v aute týka, pravidelne kontrolovať treba najmä stav troch vecí: brzdovej kvapaliny, platničiek a kotúčov. Ako však rozpoznať, že je správny čas niečo z toho vymeniť? Práve o tom si povieme niečo viac.
Brzdová kvapalina
Začnime „zľahka“, brzdovou kvapalinou. Tá časom degraduje a stráca svoje vlastnosti. Jej kvalita sa dá zmerať, ale potrebu jej výmeny spozorujete aj tak, že auto začne citeľne slabšie brzdiť. Ideálne by ste však na toto čakať nemali a namiesto toho by ste mali meniť brzdovú kvapalinu každé 2 roky.
Brzdové platničky
Prejdime teraz k brzdovým platničkám. Niektoré brzdové platničky bývajú vybavené špeciálnym komponentom, ktorý pri veľkom opotrebovaní platničiek trie o brzdový kotúč a vydáva pritom piskľavý zvuk. Ak takýto zvuk vydávajú aj vaše platničky, je pravý čas ich vymeniť.
Ešte jednoduchšie je rozpoznanie opotrebovania brzdových platničiek v aute, ktoré má na toto senzor. Ak sú platničky príliš opotrebované, auto vám to dá vedieť rozsvietenou kontrolkou na prístrojovej doske.
Ak však nič z tohto nemáte, ako inak rozpoznať, že brzdové platničky sú už príliš opotrebované? Poslúžia vám vaše oči. Stav brzdových platničiek je imožné skontrolovať aj pohľadom, buď pomedzi lúče diskov, či pri prezúvaní pneumatík. Ak na platničkách už nie je viac ako 2 – 3 mm materiálu, rozhodne by ste ich mali vymeniť.
Brzdové kotúče
Na záver tu máme brzdové kotúče. Čo si na nich všímať ako prvé? Rozhodne prípadnú koróziu. Ale pozor! Bodky korózie sa na brzdových kotúčoch môžu objaviť napríklad aj po daždivej noci, ale tie sa brzdením zbrúsia. Problém predstavuje až „zažratá“ korózia, ktorá na kotúčoch ostáva aj pri brzdení.
Veľké opotrebovanie brzdových kotúčov môžete odhaliť aj kontrolou ich hrúbky. Všeobecne sa udáva, že by sa ich hrúbka nemala zmenšiť o viac ako 1 – 2 mm. Nie je to síce veľa, ale dá sa to odhaliť aj voľným okom. Stačí, keď si porovnáte hrúbku kotúča v oblasti, na ktorú dosadajú platničky, s oblasťou na okraji, ktorého sa platničky nedotýkajú.
Do tretice môžete opotrebované kotúče odhaliť tak, že vaše auto sa bude pri brzdení citeľne triasť a vibrovať. Tak sa totiž prejavuje zvlnený brzdový kotúč. Podobne ako v predchádzajúcich prípadoch aj tu nemá zmysel čakať s návštevou servisu. Veď ide o vašu bezpečnosť.
Zdroj obrázka:
Autor: Ahmet Burcak Gozcu / Stock.adobe.com